Mindfulness och vardagsliv är vad jag funderar över i den här bloggen. Välkommen!

måndag 5 april 2010

Dagens övningar

Jag har precis gjort två övningar, den ena är en andningsövning som jag läste i meditationsboken som jag skrev om igår. För det första blev jag väldigt varm och det var ganska ansträngande. Jag kände verkligen vilken kraft som finns i andningen. Troligtvis andas jag ganska ytligt i vanliga fall, så det var en bra övning. Jag gjorde den i stående ställning (tadasana) men man kan även göra den sittande (padmasana eller lotus) eller på knä.

Efter det gjorde jag en övning i stående yoga med mindfulness. Övningen hade jag på en CD skiva med övningar som är gjorda av Jon Kabat-Zinn. Det var väldigt lätta övningar som handlade om att lyfta armarna i olika positioner medan man koncentrerar sig på kroppen och sinnet i nuet. Det krävs lätta rörelser för att inte tankarna bara ska gå till hur man ska göra tycker jag.

Jag blev ganska trött av övningarna, jag undrar om det inte var andningsövningen som gjrode mig tröttast. Undrar om jag skulle bli lika trött om jag gjorde den på morgonen? Det måste jag testa. Kanske blir jag trött först och pigg lagom tills jag ska gå och lägga mig... Vi får väl se.

Jag vet att vissa har försökt att kommentera bloggen utan att lyckas. Jag tror att man måste skapa ett G mail konto eller någonting sånt för att kommentera. Nu har jag ändrat i inställningarna och jag TROR att det är lättare att kommentera nu. Testa gärna för det är alltid kul att veta vilka som läser :)

5 kommentarer:

  1. Catarina Jonsson5 april 2010 kl. 22:50

    Intressant blogg! Vi hade en föreläsare på jobbet om mindfulness, föll tyvärr i glömska... Tills nu då! Hälsningar Catarina i Halmstad

    SvaraRadera
  2. Jaaag läser ju självklart din blogg bejbi :) Tillhör skaran som blivit nekad att kommentera ;)
    Gulligt å länka till min blogg, du finns strax på min oxå :) Pöss å kram

    SvaraRadera
  3. Jag blir så inspirerad att komma igång med min yoga och meditation igen...det har blivit så där med det sedan graviditeten, då gjorde jag mest en massa avslappningsövningar, gravidyoga och andningsövningar som var specifika förberedelser för förlossningen. Men det funkade verkligen, och ersatte helt och hållet smärtlindring. Jag måste helt enkelt hitta de där minuterna varje dag igen. Lite svårt när man är van att gå hemifrån för att göra yoga att ta tag i det själv känns det som...
    Christine

    SvaraRadera
  4. Christine, verkligen häftigt att det ersatte smärtlindring! Försök hitta de där minuterna, det är ju så värt det! Jag tycker att det känns som att jag har fått mer tid över sedan jag började med detta!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag lånat en CD, Mindfulness för nybörjare och har börjat öva - totalt tack vare den här bloggen. Och så funderar jag på en helgkurs i Mindfulness som går i Ljungskile i sommar. Du kanske ska haka på?
    Christine

    SvaraRadera